ההבדלים בין צמיג פנאומטי לצמיג לא פנאומטי

ב-1888 רשם הסקוטי ג'ון דנלופ פטנט על הצמיג הפנאומטי, שרובנו מכירים אותו פשוט בתור צמיג ממולא באוויר. כמעט כל כלי הרכב בעולם – ובהם אופניים, אופניים חשמליים, קורקינטים חשמליים, מכוניות וקטנועים – משתמשים בסוג זה של צמיגים, אבל כדאי לדעת שיש עוד אופציה: צמיג לא פנאומטי.

 

צמיג פנאומטי

 

מה דעתכם על צמיג שאף פעם לא מתפנצ'ר?

אם צמיגים פנאומטיים הם פשוט צמיגים שממולאים באוויר, הרי שהצמיג הלא פנאומטי הוא צמיג שממולא לא באוויר אלא בחומר מוצק ובדרך כלל מורכב מיציקה אחת.

היתרון העיקרי של הצמיגים הלא פנאומטיים הוא שהם לא מתפנצ'רים (בזכות העובדה שהם מלאים בחומר מוצק, כמובן). אצל כל מי שאי פעם סבל מפנצ'ר, ובפרט אם הוא התרחש בזמן הלא נכון ובמקום הלא נכון (ובעצם אין מי שלא חווה את התחושה הלא נעימה של פנצ'ר, והם תמיד קורים במקום הכי לא מתאים ובזמן הכי לא מתאים), צצה מן הסתם מיד השאלה "אז למה בעצם להשתמש בצמיג פנאומטי במקום בצמיג לא פנאומטי?"

אמנם במקרים רבים המין האנושי תקוע עם הרגלים ישנים רק מתוך הרגל, אבל במקרה הזה יש סיבות טובות להעדפת הצמיגים הפנאומטיים ברוב המקרים.

סיבה אחת היא שאחיזת הכביש של הצמיג הלא פנאומטי ירודה, ובפרט במהירות גבוהה. עבור מכוניות, שנעות במהירויות של למעלה מ-100 קמ"ש ומבצעות פניות רבות הדבר יוצר סכנה של ממש, וגם עם אופניים חשמליים שנעים במהירות של "רק" 20-25 קמ"ש צמיג מוצק עלול לגרום להתרסקויות לא נעימות.

סיבה שנייה היא שיכוך זעזועים הרבה פחות אפקטיבי – חיסרון רלוונטי לכל סוגי הרכב ובפרט כשאנחנו רוכבים על אופניים חשמליים ורוצים ליהנות ממקסימום נוחות. זהו גם סיכון בטיחותי, שכן היתקלות באבן למשל עלולה להוביל אף היא להתעופפות בלתי רצויה של האופניים עם הרוכב.

עוד חיסרון של הצמיג הלא פנאומטי הוא חוסר היכולת שלו לנדף את החום שנוצר כתוצאה מהחיכוך שלו עם הכביש, כשבמקרים קיצוניים אף עלולה להיגרם שריפה.

 

צמיג פנאומטי

אנחנו יודעים שאילו צמיגים של אופניים, אבל התמונה ממש יפה אז החלטנו לשים אותה(:

 

מתי משתמשים בצמיגים לא פנאומטיים?

למרות כל החסרונות הנ"ל של צמיגים לא פנאומטיים, הם כן משמשים אותנו במקרים ספציפיים – עבור כלי רכב שנושאים משא כבד על משטח שעלול להיות בעייתי וגם עבור כלי הרכב הכבדים בעצמם באופן כללי. בפרט ניתן למצוא צמיג לא פנאומטי במלגזות וכלי רכב אחרים בשימוש התעשייה והחקלאות.

מקרה נוסף של שימוש אפשרי בצמיג לא פנאומטי הוא עבור קורקינטים חשמליים ואופני ספורט. במקרים אלה מדובר על צמיגים פנאומטיים שעשויים משני סוגים שונים של גומי – גומי קשיח במרכז הצמיג לצורך המגע הישיר עם הקרקע, וגומי רך יותר בצדדים כדי להבטיח אחיזת כביש טובה גם במהלך פניות שמתבצעות במהירות גבוהה.

 

תמונת כתבה- צמיג לא פנאומטי

 

 

No Image

השאירו תגובה

אנו מעריכים סודיות, ולא חולקים את המידע האישי שלך עם צדדים שלישיים

תפריט נגישות