העיר הכי ידידותית לנוסעי האופניים החשמליים: ת”א
תל אביב מככבת בדירוגים רבים: אחת מ-10 ערי החוף הלוהטות בעולם (לפי הנשיונל ג'אוגרפיק), העיר הקולינרית הטובה ביותר בעולם (בקטגוריה של ערים עד 800,000 תושבים, לפי מגזין האוכל הנחשב Saveur), המקום ה-3 בדירוג היעדים התיירותיים הנחשקים של לונלי פלאנט (ב-2011, אחרי ניו יורק וטנג'יר) וגם היצירתיות והחדשנות שמגדירים את תל אביב כבר זכו להכרה בכל העולם. תואר נוסף שהגיע הזמן לצרף לרשימה הוא העיר הכי ידידותית לרוכבי האופניים החשמליים – בוודאי בארץ, וגם ביחס לנעשה בעולם לתל אביב אין במה להתבייש (אם כי יש עוד לאן לשאוף ותמיד כדאי להשתפר עוד).
מחבקת בשמחה כל טרנד
תל אביב, כמו כל עיר גדולה ומובילה בעולם, מחבקת בשמחה טרנדים חדשים, ובפרט אם הם מוצדקים כמו האופניים החשמליים. האימוץ של האופניים עם המנוע משקף את ההוויה של העיר המתקדמת: במקום שאחרים רואים פינוק מיותר או אופנה מתלהבת יתר על המידה, תל אביב מזהה הזדמנות לשפר את איכות החיים וליהנות מפתרון חדשני ויעיל במיוחד.
גם הגיאוגרפיה של העיר ידידותית לרוכבי אופניים, חשמליים או "רגילים" (ואגב, עושה רושם שתוך זמן קצר כבר נעבור לדבר על אופניים, ואופניים בלי מנוע…) – תל אביב מישורית לכל אורכה ורוחבה ואפילו הנקודה הגבוהה ביותר, אי שם בקצה שכונת המשתלה בשפיץ הצפוני מזרחי של העיר, מתנשאת לגובה של 62 מטר בלבד.
רכבת תחתית? כשאתם עם אופניים חשמליים החפירות לא מפריעות
להתפתחות המתמדת של תל אביב יש גם מחיר: בעיר פזורים שלל אתרי בנייה שמייצרים גם הפרעה לתנועה. במיוחד בולטת כמובן הרכבת התחתית שבעתיד תצמצם, בתקווה, את הפקקים בדרך לתל אביב, ממנה ובתוכה, אבל בינתיים מכבידה על העומס – שכמובן לא משפיע על מי שמתנייד עם אופניים חשמליים.
עוד כדאי לזכור שגם מצוקת החנייה בעיר מחריפה כל הזמן, ולא בכדי מדובר באחד מנושאי השיחה האהובים על התל-אביביים – ובמיוחד על מי שמגיע לכל מקום רכוב על אופניים ומבחינתו מציאת חנייה היא הווי ולא משימה בלתי אפשרית ותמיד מתסכלת.
עוד ועוד שבילי אופניים (ואנחנו רוצים עוד!)
נכון לשנת 2016 הציעו תל אביב ויפו (שמהווה כמובן חלק בלתי נפרד מהעיר) כ-130 ק"מ של שבילים לרוכבי אופניים. 90 ק"מ מוגדרים כשבילים המיועדים אך ורק לאופניים מכל הסוגים, אם כי למרבה הצער הציבור הרחב עדיין לא מודע לגמרי לחשיבות ההפרדה ובמסלולים הנ"ל ניתן להיתקל בלא מעט הולכי רגל.
במהלך 2017 מתוכננת סלילת 25 ק"מ נוספים לרוכבי אופניים ברחבי העיר, ועוד דרך שבה מפגינה תל אביב ידידותיות כלפי רוכבי האופניים היא תוכנית חדשנית (שכבר פועלת בהצלחה בלא מעט מדינות אירופאיות) – הגבלת המהירות המקסימלית בכבישים מסוימים ל-30 קמ"ש בלבד, כך שרוכבי האופניים יוכלו להשתלב בתנועה בהם בקלות רבה יותר.
בנוסף, גוש דן כולו עתיד להיות מרושת בשבילים לרוכבי אופניים – משרד התחבורה בשיתוף נתיבי איילון והרשויות המקומיות באזור יסלול כ-150 ק"מ של נתיבים בינעירוניים לרוכבי אופניים ובפרט כמובן רוכבי אופניים חשמליים שיכולים להגיע איתם למהירות המכובדת של 25 קמ"ש.
העתיד של תל אופן
עוד לפני פרוץ האופניים החשמליים לחיינו, תל אביב האירה פנים לדו גלגליים וכבר ב-2011 השיקה את "תל אופן" – שירות השכרת אופניים (ללא מנוע) בהיקף נרחב מאוד. מאז 2014 נרשמת ירידה בביקוש לשירות, הן מבחינת מספר המנויים והן מבחינת כמות ההשכרות, וזאת למרות שהוא התרחב גם לגבעתיים ורמת גן (שבאופן כללי מאמצות לא מעט מוטיבים תל אביביים, וגם בהן ניתן לראות רוכבי אופניים חשמליים רבים).
הסיבה לכך היא ההעדפה הברורה של תושבי תל אביב וגם אלה שמגיעים אליה לרכב על אופניים עם מנוע. האנשים שמאחורי "תל אופן" כמובן מודעים לכך, ופועלים מזה זמן רב כדי להכניס לסל האפשרויות של שירות ההשכרה הזמין והנוח גם אופניים חשמליים – עוד דרך שבה מעודדת תל אביב את אמצעי התחבורה המתקדם, היעיל והכיפי.
למציאת אופניים חשמליים בת"א: